søndag 3. oktober 2010

Hentesveis


Var det virkelig noen som trodde de kunne skjule hårtap ved å anlegge hentesveis??

Hvor langt er noen villig til å gå før man inrømmer et nederlag?? Hvor mange pedagogiske forklaringer og formuleringer angående problemer med PC-er og IKT er andre nødt til å høre på, og jatte med på?

Hvorfor ikke innrømme situasjonen? Dette er jeg ikke god på, dette er jeg til og med litt redd for, men jeg er god på mye annet. PC-ene er her - også i skolen:)

Dette var dagens lille innlegg - jeg bare måtte bruke dette bildet :)

6 kommentarer:

  1. Kuuuuuult bilde. ;)
    Hva om det er slik at alle pedagogiske "bort"forklaringer og formuleringer angående problemer med PC-er og IKT er skjulte nederlag? Det må vel være lov å si at man ikke mestrer progamvare og duppedingser. Eller å si at IKT er bortkastet og "ikke noe for meg".
    Hva kan vi som skoleledere da gjøre for å trygge dem?

    "Dette forstår jeg du syns er vanskelig og farlig. Kan jeg få lov til å hjelpe deg ut av uføret? Da gir jeg deg to alternativer: Du tar og bruker mye tid på dette og setter deg inn i hvordan det virker, eventuelt melde deg på et kurs. Eller så kan du jo finne en jobb som IKKE krever digital kompetanse. Om det finnes noen..."
    -Littflåsetemidtpånattakommentar med noe alvor i-
    fra Bjørg.

    SvarSlett
  2. Må innrømme at jeg er enig med Bjørg. Hvis man i andre yrker nekter å forholde seg til teknisk utvikling så blir man ikke lenge der. Tenker feks på ingeniører/kirurger osv.

    Her har skoleledere en utfordring.

    SvarSlett
  3. Ja, det må være rom for å ikke mestre hvis en klarer å si fra om det - men ikke være rom for å skjule ikkemestring med hentesveis! Hvordan kan skolen bli et troverdig sted for læring og utvikling hvis den ikke har rom for at også lærere og ledere prøver og feiler?

    SvarSlett
  4. Æsj! La inne en kommentar for ei stund siden, men fikk beskjed om at denne funksjonen ikke vat tilgjengelig for øyeblikket. Og så forsvant den. slik er det. Prøver igjen: Personlig kjenner jeg meg litt igjen med hentesveisen. Når jeg får en akutt opplevelse av fåkunne og det motsatte egentlig er forventet. Lett å skjule seg litt, dekke litt over? Ikke si noe, men være litt stille? Klok og tagal, liksom? Når du oppdager hvor lite du vet av alt du kunne/burde ha visst? Forresten, det siste kan jo også være tegn på gryende visdom. Jfr Sokrates: Det eneste jeg vet, er at jeg intet vet! Ingen intellektuell hentesveis der i gården, i alle fall.

    SvarSlett
  5. Enig med Bjørg og Mixmaster! Tenker også litt at lærar må jo vere ei av dei yrkesgruppene i verda som har vanskeligast for å ta mot ein instruks (om ein ser bort frå alle fine tankar om eigarskap og medverkning og organisasjonsutvikling:- ). Synes ofte at fine fraser om pedagogisk frihet blir brukt som forklaring for at lærarar kan velge vekk det dei ikkje likar men som gjerne kjem som krav utanfrå. Digital kompetanse er ein del av læreplanen og dermed lovfesta og lar seg ikkje velge vekk. Når det gjeld det med manglande meistring og å bruke tid på det ein ikkje får til gjeld jo det også andre ting en det digale. Ein må bruke tid på det ein ikkje forstår, og vere open om eit eventuelt behov for hjelp/kurs. Samtidig må det vere lov å prøve og feile. Det kan ikkje vere slik at ein vel vekk det ein ikkje kan enten dette gjeld det digitale eller utforming av vurderingskriterier eller whatever... Litt i hurten og sturten dette innlegget her...

    SvarSlett
  6. Jeg henger meg på Bjørg. Spørsmålet er hva kan du som skoleleder gjøre for å tilrettelegge for opplæring, støtte etc. Dårlige holdninger og motvillighet mot endring er nå en ting, men mangel på kompetanse er en annen...selv om jeg selvfølgelig ser at det kan være en viss sammenheng.

    SvarSlett