tirsdag 26. oktober 2010

Digital mobbing


Dette er Tania:) Tania har denne høsten opplevd at hennes identitet har blitt misbrukt på nettet. Noen har utgitt seg for å være henne og tatt kontakt med hennes nettverk. I hennes navn har disse blant annet kommet med seksuelle tilnærmelser mot hennes venner.

Tania fortalte sin historie om digital mobbing her på anti-mobbekonferansen "Ikke på min vakt", her i Buskerud. Dette har selvfølgelig vært veldig utfordrene og energikrevende. Les mer om tania og hennes historie her.



Når man snakker om og jobber i forhold til mobbing er det viktig å ikke overse de nye arenaene som åpner for mobbing. Ved at de voksne holder seg unna de sosiale mediene gir det større rom for mobbing. Ja til voksen tilstedeværelse også på nettsamfunnene.


Denne konferansen arrangeres av Elev- og lærlingombudet i Buskerud fylkeskommune. Sjekk ut facebooksiden til ombudet her.




7 kommentarer:

  1. Dette er ting skoleledere må slå hardt ned på!

    Derfor tenker jeg dette temaet kan være viktig å prioritere i arbeidet Hege Alice skal gjøre på sin skole. Dette må være viktig både for kanskje spesielt foresatte, slik at de kan hjelpe barna i det sosiale livet på nettet når de før eller siden starter opp med det.

    SvarSlett
  2. Hei Hanne
    Etter tips fra Mixmaster er jeg nå en av dine følgere:-) Mye spennende lesing også her:-)
    Det siste jeg har fokusert på i min blogg er dette med den digitale danningen og at dette er en bit som er fullstendig fraværende i vår lokale ikt-plan som fokuserer på digitale ferigheter. Etter innspill fra medstudenter og fra Kjell Atle har jeg altså nå en plan om involvere foreldre og foresatte i forhold til det med å implementere mål for digital danning i plana. Krumsvik skisserer et forslag til hva vi på skolene kan tenke i forhold til elevenes progresjon på nettet. Det med å sette fokus på danningsbiten allerede fra småtrinnet mener jeg vil kunne hjelpe framtidens ungdommer til kunnskap om hvordan vi ter oss på nett, og, ikke minst, hvordan vi slett ikke skal te oss. Kanskje vi slik kan bygge en framtis som i langt mindre grad avdekker slike historier som Tania sin:-) Vi må jo tro på det iall fall:-)

    SvarSlett
  3. Så hyggelig Hege Alice :) velkommen skal du være. Et av de problemene Tania støtte på var voksne (på skole og i politiet) som ikke visste engang hva en venneforespørsel på facebook var for noe. Hvordan kan de da reagere - i det hele tatt tenke seg hvordan mobbing kan skje...
    Viktig å ta dette med inn i skolens planverk.

    SvarSlett
  4. Enig med alle! Det er viktig å ha eit fokus på mobbing på den digitale arenaen også. Det digitale representerer jo på mange måter ei utviding av den "vanlige" sosiale sfæren og det er lett å tenke at vanlig "folkeskikk" må gjelde her også samtidig som det er vanskelig å kontrollere kva som faktisk skjer. Det er jo utrulig kva folk kan få seg til å sei og gjer på nettet. Og på same måte som det digitale opnar for auka deltaking og faglig aktivitet for enkelte elevgrupper, representerer det ein ny arena for mobbing og nye former for mobbing. Eg er enig i at vaksne ikkje kan vere fraværande mht barna si deltaking i den digitale sfæren, men dette meiner eg gjeldt generelt også. Vaksne må delta i barna sine liv og vere tydelig på korleis me skal vere med/mot kvarandre både i den fysiske verda og den digitale. Her er dannelsesaspektet sentralt tenker eg.

    SvarSlett
  5. Det er kjempe viktig å ha forkus på mobbing. Den digitale mobbingen kan vi bare ta tak i viss vi kjenner til den digitale verden barna befinner seg i. Her må vi som skoleleier legge til rette for kompetanseheving hos lærare og foreldre. Tar med meg tipset at også vår nye lokale ikt plan bør involvere foreldre og foresatte i forhold til det med å implementere mål for digital danning.

    SvarSlett
  6. Her er vi inne på dette med digital dannelse igjen slik som dere kommenterer det. Jeg er enig i at foreldrene også må involveres. Jeg tror at mange foreldre selv ikke er nok bevisst på bruk av nett. Har desverre sett at voksne legger ut upassende kommentarer som også barn kan lese. Felles kursing tidlig på barnetrinnet kunne vært en god ide. Jeg vet det er flere skoler som gjennomfører dette. Kanskje kan det være forebyggende å involverere politiet også i et samarbeid.

    SvarSlett
  7. Jeg er enig med dere som understreker at dette temaet må vi starte tidlig med, for å bygge sterke etiske normer. Historien om Tania viser ondsinnet, kriminell aktivitet. Ellers tror jeg en del mobbing unger i mellom kan skyldes tankeløshet og mangel på kunnskap om hvor vondt det er å bli utsatt for slikt. Og så er det nok lettere å være ekkel når man slipper å stå ansikt til ansikt med offeret.
    For et par år siden la russen ved en skole i ST ut manipulert "nakenbilde" av en kvinnelig medruss på nett sammen med en omtale som satte hennes moral i dårlig lys, og forsøkte å unnskylde det hele med at det var ment som en "privat spøk". Da er det noen som har forsømt seg grovt.
    Vi trenger et sterkt samarbeid mellom skole, heim og elev.

    SvarSlett