fredag 15. oktober 2010

Purring fra biblioteket

bildet viser biblioteket i Drammen by night - fint ikke sant?

Måtte skynde meg å lese ferdig boka "Undervisning i endring - IKT, aktivitet, design" av Hauge, Lund og Vestøl.

Hva sto det så i denne boka?
Jo at med ny teknologi og de muligheter som finnes der vil vi også støte på nye utfordringer. Boka gir en beskrivelse av forskjellige klasseromsscenarier der informasjonsteknologien gir muligheter, men også blir problrmatisk i undervisningsøyemed.

Dette blir diskutert fram og tilbake med forskjellige innfallsvinkler i de forskjellige kapitlene i de to første delene i boka. Disse casebeskrivelsene egner seg godt som utgangspunkt for refleksjon, alene eller sammen med andre.

Del III tar for seg undervisning som sosial og kulturell praksis og har frittstående artikler, krydret med eksempler, rundt dette emnet.

i den siste delen av boka slår redaktørene/forfatterne fast at lærerens rolle ikke er utspilt eller mindre betydelig, snarere tvert imot: "Læreren er den som kan vise vei og rettlede i det flertydelige informasjonssamfunnet. Det er på mange måter en krevende balansekunst - å opptre tydelig overfor det mangfoldige og ukjente uten å miste grepet om faglige og kulturelle erdier som formidles." (s.212)

Boka var grei nok, synes jeg, som en introduksnon til emnet, men ga ikke noe dypere forankring eller forståelse utover det vi har erfart via egen praksis eller det vi har delt på samling og her på nett.

5 kommentarer:

  1. Tror du boka kunne egne seg for bruk i studiesirkler blant lærerne på sksolen?

    SvarSlett
  2. Jeg tror Kjell Atle har et poeng. Tror boka egner seg veldig godt til studiesirkler. Casene kan være gode utgangspunkt for felles refleksjon.

    SvarSlett
  3. Syns dette var ein grei presentasjon av boka og kjenner at eg kjem ikkje til å prioritere den med det fyrste. Den siste delen som gjeld læraren sin nye veileiarrolle har me jo allerede diskutert mykje og då også i forbindelse med dannelsesperspektivet og det heilheitlige, komplekse kunnskapssynet.

    Når det gjeld det med studiesirklar kan det jo vere greit å ha innfallsvinklar og casar som ein kan diskutere, men eg syns ofte at det blir lagt for masse vekt på det negative, folk heng seg på det som er problematisk og det som burde ha vore ein konstruktiv diskusjon kan lett ende som ein sutreklubb. Eg meiner at skal ein fyrst ha studiesirklar på dette bør det nesten vere forbudt å bruke tid på å klage over det som ikkje fungerer eller er problematisk og påbudt å diskutere kva som er bra og som fungerer og korleis det kan bli betre. På generelt grunnlag bruker me alt for mykje tid på å diskutere og klage over det som ikkje er bra, i staden for å vidareutvikle det som faktisk fungerer. Dersom boka gjev gode eksempel trur eg ho kan vere nyttig, viss det er masse fokus på det negative er eg skeptisk.

    SvarSlett
  4. kunne ikke vært mer enig, Master :) sutreklubber har vi nok av - og ja prioriter en annen bok he he

    SvarSlett
  5. så da sparte jeg en del tid, om enn ikke pengene ...

    SvarSlett