mandag 25. oktober 2010

multitasking


Jeg liker ordet multitasking. Opprinnelig (tror jeg) brukt i forhold til prosessorer og computere som kunne utføre flere digitale operasjoner samtidig.

Multitasking gir muligheter i forhold til vår egen arbeidssdag også. hvem har vel ikke oppe outlook, fb og twitter + radio samtidig som en jobber med andre ting? det gir en jo mulighet til å følge med og få med seg eventuelle endringer og meldinger.

Sånn er det også for elevene. De digitale mediene gir muligheter for multitasking som vi andre kanskje ikke aner rekkevidden av.

Blir det galt at elevene multitasker - eller er det skolen som ikke henger med?? Skal multitasking virkelig være bare noe som de kan gjøre utenfor skoletiden (og når de begynner å jobbe)??? må læreren ha kontroll, eller holder det at eleven har det?

3 kommentarer:

  1. Det kommer litt an på omstendighetene. Har nettopp multitasket meg selv gjennom et foredrag på en konferanse i Bergen. Fikk med meg hovedeinnholdet i foredraget (som jeg kjente mesteparten av fra før), og kommentert en del blogger samtidig. God utnytting av tida, synes jeg. Kanskje liknenede ting går an også for elever? Noen ganger? Det er ikke sikkert at alt som ser ut som manglende fokus og konsentrasjon, eller tidsspille, er det?

    SvarSlett
  2. Takk for definisjon av multitasking. Jeg tenker at multitasking har blitt en ganske vanlig måte å oppføre seg på når en sitter foran en pc, det gjelder vel de fleste. Så det er jo forståelig og ok at elevene multitasker også, men ikke hele tiden. For noen ganger tror jeg det er viktig å kunne fokusere fullt og helt på en eneste ting (en liten stund i hvertfall), og da må skolen sette grenser for multitaskinga. Hvis en skal lykkes med en analog tilnærming er det vel lurt om pc’n er slått av eller fysisk fraværende.

    SvarSlett
  3. KA: For det første: Hvis du er i Bergen må du gjerne stikke innom BPG.
    Så til saken: Hvis du ikke kjente mesteparten i foredraget fra før, ville du multitasket da? Ville det fungert? (Jeg spør ikke for å være frekk.) :o)

    SvarSlett