mandag 13. september 2010

Lektor Tørdal møter de digitalt innfødte

Sitter nå på konferanse i regi av Renatesenteret og hører på Professor dr.polit. Arne Krokan ved NTNU foredra om dette temaet:)

De digitale innfødte - er de så annerledes enn oss andre? Hvordan tenker og handler de digitalt innfødte for å oppnå det de ønsker seg - ved å tenke (for oss) nytt. Kan skolen bruke tradisjonelle læringsteorier og "bare" gjøre dette digitalt - dvs digitale bøker, digitale klasseron, lærerstyrt undervisning?

Arne krokan mener at dette blir feil. De unge utvikler i dag et annet mønster i hjernen - et digitalt mønster:)
Det betyr at digitalisering uten å endre arbeidsprosesser gir ikke den digitalt innfødte noe mer læring.

Så hvordan skal man da kunne digitalisere læringsprosesser? Hvordan skal skolen kunne takle denn utfordringen? Her trengs det mer forskning, mener Krokan.

Verden er i endring - er egentlig skolen det?

5 kommentarer:

  1. Dette foredraget anbefales på det varmeste: From Knowledgeable to Knowledge-able: Experiments in New Media Literacy med Michael Wesch, Assistant Professor of Cultural Anthropology, Kansas State University.

    Han sier blandt annet at det ikke finnes noen "natives" i youtube, facebook, blogger osv fordi denne teknologien er så ny. Vi må huske på at han sa dette i januar 2009, men uansett.

    Han viser også til mange refleksjonsspørsmål og hvordan han har prøvet (og feilet) i sin bruk av digitale medier i undervisningen.

    Foredraget tar litt over en time, men som sagt, det anbefales på det varmeste.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg har lagt ut foredraget i tipselenken inne på itslearning i stedet.

    Derfor fjernet jeg den forrige kommentaren.

    SvarSlett
  4. Det står en del bra om dette i artikkelen til Cuban i kompendiet. Jeg har akkurat lagt ut en kommentar til artikkelen. Han skriver at det er fullt mulig å innflre IKT uten å forandre noe som helst i undervisnignen - men da blir hele poenget borte. Det er bare om IKT følges av endret pedagogisk praksis at det er verdt pengene.

    SvarSlett
  5. Krokan har nok rett i at det trengs mer forskning på "IKT og læring". Mye av det som finnes, handler om elevers og læreres oppfatninger og opplevelser av læring, som for så vidt kan være viktig nok. Dessuten: vi kan vel ikke godt forske på IKT og læring uten å spesifisere nokså nøye hvilken IKT vi snakker om, i hvilke(t) fag, på hvilket nivå, i hvilke praksiser. Vi forsker heller ikke på "bok og læring" i sin allminnelighet. Men lett er det ikke å isolere "IKT-effektene" på læring fra alle mulige andre effekter...

    SvarSlett