mandag 6. september 2010

Digital kompetanse

Et sentralt begrep innenfor diskusjonen rundt IKT i skolen. Hva er egentlig digital kompetanse. Når kan en si at en elev er digital kompetent eller, kanskje mer relevant, en lærer?

Ola Ersta kommer, i boka Digital kompetanse i skolen - en innføring, med følgende definisjon: Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet.

Undersøkelser gjort i den videregående skolen i Nord Trøndelag (presentert på samling av Kjell Atle Halvorsen) peker på sammenhenger mellom Lærerens Digitale kompetanse (som beskrevet over med ferdigheter, kunnskaper og holdninger) og opplevelse av læring i klasserommet. De lærerne som opplever seg selv som kompetent ser muligheter for økt differensiering og økt læringsutbytte ved hjelp av digitale medier, og omvendt. De lærerne som rapporterer om problemer i klasserommet pga pc-ene ser ut til å være de med lavest kompetanse på området.

Lærerundersøkelse fra den videregående skolen i Buskerud (fra mai 2010) gjennomført av HiBu tar også for seg bruken av IKT i undervisngen. Under pkt 6 i funn i undersøkelsen står det blant annet "Vi kan kanskje si det slik at lærerne ser at IKT kan skape nye muligheter for læring."
Er dette noe først og fremst de digitalt kompetente lærerne ser, mon tro, eller er det også slik at de mindre digitalt kompetene lærerne ser at det ligger et potensiale her?

8 kommentarer:

  1. Tror det handler om det å ville se - for det kan oppleves som ukomfortabelt og uvant for læreren når en ikke behersker det elevene behersker. Her mener jeg at skolelederen kan gå foran med et godt eksempel ved å stå åpent fram som en lærende i digital sammenheng. Det kan føre til at usikre lærere lettere innrømmer at heller ikke de er superbrukere.
    Så er det bare å rigge opp vindmølla!

    SvarSlett
  2. Jeg tror det også henger sammen med hvordan man arbieder uavhengig av utstyr. Det er selvfølgelig viktig å kunne akseptere at det er ting elevene behersker bedre enn læreren. Det er kanskje lettere å tenke slik i den videregående skolen, siden vi ser eksempler på det daglig.

    SvarSlett
  3. Egentlig enig med begge to. Det er nok heilt klart enklare å sjå moglegheter innan eit område ein behersker. Samtidig tenker eg også at dette kan ha med læringssyn å gjere og at ein, avhengig av kor den pedagogiske praksisen er "forankra" vil sjå ulike måtar pc kan bidra til å auke læringsutbytet.

    SvarSlett
  4. Mye klokt både i hovedinnlegg og kommentarer. Tror sikkert dette henger sammen med lærings- og kunnskapssyn. Dette vil vel også være bestemmende for om man utvikler sin egen kompetanse? Dessuten henger det sikkert sammen med menneske- og elevsyn? skal man utvikle en pedagogikk/didaktikk som i stor grad "slipper elevene fri" - innenfor klare og definerte rammer - må man i utgangspunktet tro godt om elevene, og stole på dem?

    SvarSlett
  5. Satt på spissen: Skal skolelederen gå inn i en diskusjon om hvorvidt "IKT_kan_skape nye muligheter for læring"?

    Jeg mener IKT "er kommet for å bli" og dermed bør skoleleder heller sette fokus på hvordan man som leder enda bedre kan integrere IKT i skolens hverdag og på den måten gi elevene bedre læringsutbytte.

    SvarSlett
  6. Hanne spørr om det er først og fremst dei digitalt kompetente lærarane som ser at IKT kan skape nye moglegheiter for læring. Dette kan ein vil også utvide til å gjelde skuleleiarane? Det er vel nærliggande å anta at det er dei digitalt kompetente skuleleiarane som lettast ser moglegheiter for å auke læringsutbytet med IKT?

    SvarSlett
  7. Enig, og i tillegg arbeide for å skape ein kultur der bruken av mulighetene kjem i fokus i staden for jakta etter begrensningane.

    SvarSlett
  8. Jeg tror en skole som har et "kollektivt lærende fellesskap", med det mener jeg både vilje og kultur for å dele og hjelpe hverandre fremover, vil sammen utvikle bruken av IKT slik at det kommer elevene til nytte i form av økt læring. Flere har nevnt skolelederens evne til å peke positivt på mulighetene som ligger i de digitale verktøyene. Jeg tror selv dette betyr noe.

    SvarSlett