fredag 10. september 2010

Er kompetanse nok?

Enig med Mixmaster - vi kan ikke lenger spørre om IKT kan brukes for å fremme læring, men vi kan fremdeles spørre hvordan!

Hvordan kan IKT brukes i læringsfrmmende arbeid? Holder det da at lærer er kompetent? Eller stiller det noen krav også videre opp i systemet?

Jeg tror vel at en forbilledlig ledelse også kan skape en kultur i kollegiet ved å være synlig også på de digitale arenaene. På denne måten kan ledelsen påvirke både elev og læringssyn og gi tips og ideer til hvordan læreren skal kunne utnytte IKT-ens potensiale til læringens beste :)

Holder det da at skoleledelsen er digitalt kompeten? Eller bør en skoleldelse kanskje være digitalt avansert?

4 kommentarer:

  1. Kanskje er lederens vilje til å utfordre status quo, til å prøve nye ting, la andre prøve nye ting like viktig som hans egen digitale kompetanse. Men hvis lederne skal kunne støtte lærerne når de går nye veier, og oppfordre dem til å prøve nye veier i undervisningen, er det en vel en fordel om de kjenner til hva som er mulig? Men supereksperter trenger de ikke være. Ingen kommer videre hvis man ikke er forberedt både på å ta feil, og å begå feil. Og en risikovillig skolekultur får du ikke uten ledelsens støtte.

    SvarSlett
  2. Rektor hverken kan eller skal være best i alt, men må være premissleverandør for bruk av IKT i egen enhet. Kjell Atles kommentar er inne på noe helt sentralt, nemlig hvordan rektor legger til rette for en læringskultur i personalet hvor det å tørre å utforske i egen praksis blir det viktige.

    SvarSlett
  3. Får lyst til å sitere John F Kennedy:
    "Vi ønsker ikke å være som lederne under den franske revolusjonen som sa: "Der går mitt folk. Jeg må finne ut hvor de går hen, så jeg kan lede dem."

    SvarSlett
  4. Jeg tror det er en fordel dersom lederen har en viss digital kompetanse. Det er vanskelig å drive utviklingsarbeid på et felt en ikke vet noe om. Det er også vanskelig å stake ut en kurs dersom en ikke har kunnskap nok om fagfeltet.

    Men - så er det heldigvis slik at ledere også kan lære. Det går an å sette seg inn i nye fagfelt og det går an å hente inn kompetanse og råd fra fagfolk, venner, studenter, kolleger osv.

    SvarSlett