søndag 7. november 2010

læring og IKT

Sten Ludvigsen ber oss i sin artikkel "Læring og IKT - Et perspektiv og en oversikt" diskutere følgende problemstilling: "Hvordan kan man stimulere til høyere ordens kunnskap i ulike fag? Og hvordan finne de arbeidsformene som optimaliserer elevens engasjement og lærerens faglige bidrag?"

Han mener det er gode muligheter for økt læring med bruk av IKT, men det er viktig å reflektere over hvordan vi tar det i bruk i undervisningen. Det blir viktig, mener han, at programvare vekker interesse og engasjement for innholdet, og ikke selve grensesnittet.

Jeg tenker at dette kan være ganske utfordrende. Det er lett å la seg imponere av flotte framstillinger og morsomme spill etc, men hvis det "bare" blir en aktivitet som eleven utfører kan det lett bli f.eks mestringen av spillet som blir elevens hovedfokus og ikke det faglige innholdet.

Ludvigsen sier i artikkelen at IKT må bli et "verktøy for tenkning". Og "må brukes på måter som stimulerer elevens høyere ordens kunnskaper og ferdigheter i relasjon til det aktuelle kunnskapsområdet."

Lasse på bildet over spiller et spill med pingviner på smeltende isflak - får det han til å reflektere over nedsmelting av polene? Jeg tror ikke det..... (men så er ikke dette et pedagogisk spill heller)

3 kommentarer:

  1. Av ulike grunner er jeg ikke så inne på spill, men hele feltet begynner å interessere meg sterkt. Når gutter kommer så til kort i skolen i vestlige land (ikke bare i Norge så vidt jeg forstår) må vi kanskje forsøke å utnytte spill-kompetansen deres, la den sige over fra det tredje til det andre rom.

    Jeg venter med lengsel og smerte på innspill fra tidligere partnerskole i Glasgow angående bruk av spill. Iflg Kjell Atle er dette innført massivt i skotske skoler.

    I mellomtiden observerer jeg katten Prins som holder sin musefangerkompetanse oppe ved hele tida å leke med ulike ting som rører seg ute og inne, høstgult løv, tynne ledninger til mobilladere og folder på gulvteppet som det går an å få mye lek & læring ut av.

    SvarSlett
  2. Visste ikke hvor jeg skulle legge den, men her er matematikkressurs fra Ministerio de Educacion i Spania. kos deg!

    http://recursostic.educacion.es/descartes/web/

    SvarSlett